همشهری | پایان خوش به نفع شهر

دیروز (15آبان) حضور شهردار تهران در دویست‌و‌هفتاد‌و‌هفتمین جلسه شورای شهر تهران حال و هوای متفاوتی را در صحن پارلمان شهری رقم زد. تعداد خبرنگاران، عکاسان و تصویربرداران زیاد بود و این موضوع از چشم مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران هم دور نماند و اذعان کرد که با حضور گسترده اصحاب رسانه شور و هیجان خاصی در صحن شورا ایجاد شده است. روند پاسخگویی علیرضا زاکانی به سؤال اعضای شورا گرچه چالشی بود، اما در نهایت طبق تصاویر ثبت شده، جلسه پایان خوشی داشت.پاسخ شهردار تهران به سؤال اول چه بود؟شهرداری مسکن‌سازی‌ نمی‌کندشهردار تهران که دست پر به این جلسه آمده بود صحبت‌هایش را با پاسخ به سؤال سوده نجفی، عضو شورای شهر تهران در زمینه مسکن‌سازی‌ اینطور شروع کرد: شهرداری تهران برای ساخت مسکن تعهدی ندارد و وظیفه ما تسهیل‌گری است؛ چراکه هدف‌گذاری ما در حوزه مسکن این است که به سایر دستگاه‌ها، نهادها و به بخش عمومی و خصوصی کمک کنیم به وظایف خود عمل کنند. ساخت مسکن مسئولیت وزارت راه و شهرسازی است و شهرداری به هیچ عنوان قصد ساخت مسکن ندارد و تسهیل‌گری در دستورکار ما قرار گرفته است.به وظایف‌مان عمل کردیم مسکن‌سازی‌ وظیفه دولت است؛ نه شهرداری. وظیفه شهرداری تسریع در ایجاد زمینه تولید مسکن در شهر تهران است که به بهترین نحو وظیفه‌مان را انجام داده‌ایم. یکی از مدال‌های افتخار ما در ۳۹‌ماه و 4روز، تسهیل‌گری در قرارگاه جهادی مسکن است؛ بنابراین اصل سؤال مربوط به ما نیست و ما فقط پروانه صادر می‌کنیم و پیمانکار 2تا 5سال فرصت دارد تا ساخت‌وساز انجام دهد.اقدام گذشتگان، شهر را فرسوده کردرویکرد کلی دولت و مدیریت شهری در دهه90 این بود که تهران گران شود تا مردم از شهر فرار کنند. این نوع نگاه سبب شد تا امروز میانگین قیمت مسکن در تهران به 88میلیون تومان به ازای هر مترمربع برسد. براساس آمارها 51درصد مردم اجاره‌نشین هستند و اجاره‌ها سرسام‌آور است. در‌واقع با کاهش ساخت مسکن در ادوار گذشته، شهر به سمت فرسودگی ‌می‌رود، اما نگاه ما تسهیلگری در کار مردم است.تفاهم برای مسکن‌سازی‌در قالب قرارگاه جهادی مسکن، تفاهمنامه‌‌ای بالغ بر576هزار واحد مسکونی امضا شده و ‌اکنون بالغ بر 300هزار واحد از این تعداد عملیاتی شده است. در قراردادهایی که با مجموعه‌های متعددی ازجمله پلیس و دانشگاه‌ها و سایر نهادها امضا کرده‌ایم، 285هزار واحد مسکونی در مرحله عملیات قرار گرفته‌اند؛ به این معنا که تسهیل‌گری کرده‌ایم و در کمیسیون ماده 5مجوز گرفته‌اند و تا مرحله صدور پروانه پیش رفته‌اند.سقوط حتمی تبدیل به موفقیت شد۳۱هزار پروانه در سال ۹۱ صادر شده و تا سال ۱۴۰۰ میزان صدور پروانه به 5هزار و ۴۰۰ مورد رسیده و یک فاجعه رخ داده است. برای ۹۳۰هزار قطعه اگر قرار باشد 5هزار پروانه صادر کنیم ۱۴۶سال زمان می‌برد که شهر بازسازی شود و این به‌معنای آن است که تهران روی سر مردم خراب شود. ما این خط را برای نخستین‌بار شکسته‌ایم و بالا رفته‌ایم. یک سقوط حتمی به سمت موفقیت بزرگ و افتخار برای شهرداری رفته و نباید مورد سؤال قرار بگیرد. سال ۹۸ حدود 10هزار، سال 99، 7هزار و سال 1400هم 5هزار و 984پروانه صادر شده و این آمار در3سال گذشته روند افزایشی داشته که نتیجه تسهیلگری است.مسکن‌سازی‌ در قدرالسهم شهرداریاصل قرارگاه جهادی مسکن، موضوع مسئولیت اجتماعی است و وظیفه این قرارگاه تسهیلگری در ساخت مسکن است؛ یعنی ما هیچ تعهدی برای ساخت مسکن نداریم؛ البته تعدادی مسکن وجود دارد که در قدرالسهم و زمین شهرداری پیگیری می‌کنیم و روال خود را طی می‌کند. بخش عمده ساخت‌و‌سازهای مسکونی از کمیسیون ماده 5مجوز گرفته‌اند و این برای دوره ششم مدیریت شهری افتخار محسوب می‌شود.تأمین سرانه‌ها در حوزه مسکن‌سازی‌مسئولیت ساخت مسکن بر عهده ما نیست و برای کمک به این حوزه ورود کرده‌ایم. تامین سرانه‌ها مورد تأکید ما بوده و هست. در منطقه 21مجوز دادیم و شهرک الگو با تأمین سرانه‌ها در حال ساخت است. همچنین ساخت 4هزار و 500واحد مسکونی برای آتش‌نشانان با رعایت سرانه‌ها افتخار مدیریت شهری است. ما زمین‌های مرتبط با شهرداری را برای مولدسازی وارد موضوع کردیم و 285هزار واحد مسکونی مورد پرسش هم مربوط به بخش دولتی است و ما تسهیلگری انجام دادیم.مجوز مسکن‌سازی‌ ندادیدکجا به ما یک بند قانونی مجوز دادید که ما مسکن بسازیم؟ باید آنچه از ما طلب می‌کنید براساس آن چیزی باشد که به ما مجوز داده‌اید.۳۰هزار واحد مسکونی زیرنظر سازمان نوسازی برای مولدسازی است. در بند ۲۱ ماده ۵۵ به ایجاد امکانات و ساخت مسکن برای ضعفا اشاره شده است، اما چون این مجوز نبوده، ما زمینه‌ای را فراهم کرده‌ایم تا مسکن استطاعت‌پذیر ساخته شود.تسویه‌حساب با واحد‌های مسکونیدر بودجه اعلام شده که پرداخت بدهی‌ها سقفی ندارد. ما می‌توانستیم مانند شورای قبل بی‌خیال باشیم و بگوییم پرداخت نمی‌کنیم. تا امروز از طریق واحدهای مسکونی تا 4همت تسویه شده و تا 10همت تعهد سازمان نوسازی به معاونت مالی و اقتصاد شهری وجود دارد. ما از طریق ارائه تسهیلات این اقدام را انجام می‌دهیم.مهار قیمت مسکنموضوع ساخت 203هزار واحد مسکونی در دولت سیزدهم مطرح شد تا بررسی کنیم چگونه می‌توانیم راه دولت شهید رئیسی را برویم تا قیمت مسکن در کشور مهار و زمینه تسهیل در ساخت مسکن در تهران و سایر شهرها فراهم شود. محمد مخبر، معاون اول دولت سیزدهم برای تحقق این امر به 5وزیر دستور همکاری داد و کار تسهیل شد. عملیات بخشی از واحدها شروع شده و بخش دیگری هم در تعهد سایر دستگاه‌هاست.معضل 40ساله حل شدما با تعاونی‌های بی‌در و پیکر 10-12سال مردم را بیچاره نکردیم. یکی از کارهای خوب ما در کمیسیون ماده‌5 اقدامات برای ده‌ونک، مرادآباد، اسلام‌آباد، نفرآباد و دیگر بخش‌هاست. در اسلام‌آباد زمینی داریم که با مشارکت بنیاد مستضعفان بارگذاری خواهد شد و فاجعه ۴۰ساله تهران با این اقدام جمع می‌شود. چطور این کار را نمی‌بینید و فرض یک اطلاع نادرست، مواردی را اعلام می‌کنید؟پاسخ شهردار تهران به سؤال دوم چه بود؟تأمین ناوگان توسط وزارت کشورشهردار تهران پاسخ سؤال دوم مطرح شده از سوی سیدجعفر تشکری‌هاشمی را هم اینطور داد: وزارت کشور در راستای تعهدات خود نسبت به شهرها و کلانشهرها، قاعده‌ای را دنبال کرد تا بتواند از منابع خارجی و همچنین منابعی که شهرداری‌ها در اختیار او قرار می‌دهند، ون و اتوبوس خریداری کند و در اختیار آنان قرار دهد. ما هم یکی از شهرداری‌های مشتاق به این اقدام بودیم که سهم اتوبوس‌ها 900 و سهم ون‌ها 630دستگاه بود.خوش‌حسابی شهرداریدر خرید ناوگان توسط وزارت کشور، 30درصد سهم شهرداری‌ها و 70درصد سهم وزارت کشور بود. ما جزو شهرداری‌های خوش‌حسابی بودیم که 30درصد سهم خود را پرداخت کردیم و در نتیجه 240دستگاه اتوبوس و 252ون به ما تحویل داده شد. وزارت کشور بنا به دلایلی نتوانست به تعهدات خود (پرداخت سهم 70درصدی) عمل کند و با وجود پیگیری‌هایی که کردیم عملا ناوگان تحویل داده نشد و این موضوع برای کل کشور معطل ماند.مکاتبات مکرر برای تعیین‌تکلیفمعاونت حمل‌ونقل و ترافیک 3مکاتبه در سال 1401و یک مکاتبه در سال 1402انجام داد مبنی بر اینکه یا پول بازگردانده شود یا قدرالسهم شهرداری تهران تعیین‌تکلیف شود. آخرین مکاتبه هم 15مهر امسال انجام شد و باز هم خواستار تعیین‌تکلیف در حوزه تامین ناوگان از سوی وزارت کشور شدیم. روند کار به‌صورت قانونی بوده و ما به تمام موازین قانونی عمل کرده‌ایم.2روز پیش تعیین تکلیف شده‌‌ایمنامه‌ای از سوی وزارت کشور به سازمان تاکسیرانی ارسال شده مبنی بر اینکه تأمین منابع مالی میان وزارت کشور و ایران‌خودرو دیزل براساس شرایط خاصی انجام شده است. وزارت کشور اعلام کرده تا زمان تعیین‌تکلیف، ادعای هرگونه مالکیت از سوی شهرداری تهران فاقد اعتبار است؛ چراکه تأکید شده کماکان ون‌ها توسط یارانه دولتی تأمین شوند و شهرداری حق هیچ‌گونه تصمیم‌گیری در این زمینه را ندارد. ما 2روز پیش در این زمینه تعیین‌تکلیف شده‌ایم.استفاده از فناوری‌های نوینبا شروع فعالیت‌ خود در شهر، رویکرد جدیدی داشتیم مبنی بر اینکه از فناوری‌های نوین برای ارائه خدمات مطلوب‌تر استفاده کنیم. یکی از فناوری‌ها شاتل‌تاکسی بود که سازمان تاکسیرانی این خدمت را مطرح و پیگیری کرد. تاکسیرانی وارد مذاکره با شرکتی که دارای این فناوری بود، شد. پلتفرم پایه این فناوری با شرکت مورد نظر (کاشان تجارت) بود. نخستین اقدام در این حوزه هم در ایام اربعین عملیاتی شد.خدمت‌رسانی شاتل در ساعات پیکدر ساعات پیک و افزایش مسافر، ده‌ها نفر در صف هستند و جابه‌جایی آنها دشوار است. تاکسی‌ها قابلیت انتقال تمام مسافران را ندارند و افرادی نیز هستند که با سوداگری، مردم را با اذیت و آزار و بی‌احترامی با قیمت‌های بالا به مقصد می‌رسانند. شاتل‌تاکسی‌ها در میدان ونک و دیگر نقاط، ازجمله میدان آزادی مستقر شدند تا به شهروندان خدمات ارائه دهند. درآمد شاتل سرویس مستقیما به سازمان فاوا واریز می‌شود.50دستگاه ون در شاتل‌تاکسی فعال‌شدتنها ۵۰دستگاه از ۲۵۲دستگاه ون در شاتل‌تاکسی فعالیت می‌کنند که برخی از آنها هنوز پلاک هم نشده‌اند. قدرالسهم ریالی شهرداری برای پرداخت هزینه ون‌ها با احتساب مالیات بر ارزش افزوده و پلاک‌گذاری ۴۳درصد است و این رقم ناظر بر ۶۳۰دستگاه به قیمت یک‌میلیارد و ۲۰میلیون تومان برای هر دستگاه ون می‌شود 276میلیارد تومان و ما 277میلیارد تومان پرداخت کردیم. وزارت کشور گفته مابه‌التفاوت پرداختی را بازمی‌گرداند.ون‌ها مفقود نشده‌اندمفقودشدن ون‌ها در سفر اربعین، صحت ندارد و تمام ون‌ها در اختیار ما قرار گرفته و تعیین‌تکلیف شده‌اند و با شتاب و با سرعت بیشتری در آینده نزدیک خدمات‌رسانی به شهروندان انجام خواهد شد. به‌عبارتی، فعالیت شاتل‌سرویس با شیوه جدید به‌زودی آغاز خواهد شد. 46دستگاه ون پلاک نداشتند و تعدادی از آنها هم در سفر اربعین مورد استفاده قرار گرفتند که نیازمند بازسازی هستند و از 2 روز پیش بازسازی آنها شروع شده است.تکریم رانندگان و مسافرانبزرگ‌ترین خدمت در شاتل‌تاکسی تکریم مسافران و رانندگان بوده است. شهروندان با رزرو صندلی خود نه در صف می‌ایستند و نه رقم اضافی پرداخت می‌کنند. از سوی دیگر رانندگان هم با مشکلی در این زمینه مواجه نیستند و پول این سرویس نیز مستقیما به سازمان فاوا واریز می‌شود و این سازمان می‌تواند جزئیات آن را ارائه دهد. شاتل‌تاکسی‌ها تنها در برخی مقاطع زمانی و نقاط خاص خدمت‌رسانی می‌کنند و در دیگر ساعات هم در سطح شهر فعال هستند.توسعه شاتل‌تاکسی با 4محوربرای توسعه شاتل‌تاکسی‌ها در 4خط و محور تلاش می‌کنیم؛ خط اول تقویت سازمان فاوا، خط دوم سازمان نوآوری و فناوری‌های نوین، خط سوم تأمین زیرساخت‌های شهری و خط چهارم هم تعیین یک شرکت برای مدیریت امور است. تلاش‌هایی صورت گرفته که امور در مجرای قانونی دنبال شود و قراردادها را منعقد کرده‌ایم تا موضوع به تأخیر نیفتد. اساسنامه شرکت تجارت دقیقا متناسب با موضوع بود.تعیین‌تکلیف توسط سازمان شهرداری‌هاسازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها 2روز پیش برای ما درخصوص ون‌ها تعیین‌تکلیف کرده است. تعدادی از ون‌ها در اربعین استفاده شده و تعدادی از آنها حتی دچار سانحه شده بودند که ما آنها را تعمیر و بازسازی نکردیم تا تعیین‌تکلیف صورت بگیرد. با تعیین‌تکلیف 2روز پیش، نمی‌توانیم اقدام کنیم و باید قرارداد جدیدی ببندیم. با توجه به اینکه وزارت کشور نتوانست رقم 70درصد را تأمین کند، ارقامی که ما پرداخت کردیم برای کل ون‌های دریافتی محاسبه شد.285 هزار شهرداری برای ساخت این تعداد واحد مسکونی بخش دولتی تسهیل‌گری کرد203 هزار موضوع ساخت این تعداد واحد مسکونی در دولت سیزدهم مطرح شد300 هزارتعداد واحدهای مسکونی که عملیاتی شده است‌4500ساخت این تعداد واحد مسکونی برای آتش‌نشانان افتخار مدیریت شهری است576 هزار تعداد تفاهم‌نامه‌‌هایی که در قالب قرارگاه جهادی مسکن امضا شده است

دیروز (15آبان) حضور شهردار تهران در دویست‌و‌هفتاد‌و‌هفتمین جلسه شورای شهر تهران حال و هوای متفاوتی را در صحن پارلمان شهری رقم زد. تعداد خبرنگاران، عکاسان و تصویربرداران زیاد بود و این موضوع از چشم مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران هم دور نماند و اذعان کرد که با حضور گسترده اصحاب رسانه شور و هیجان خاصی در صحن شورا ایجاد شده است. روند پاسخگویی علیرضا زاکانی به سؤال اعضای شورا گرچه چالشی بود، اما در نهایت طبق تصاویر ثبت شده، جلسه پایان خوشی داشت.

پاسخ شهردار تهران به سؤال اول چه بود؟

شهرداری مسکن‌سازی‌ نمی‌کند
شهردار تهران که دست پر به این جلسه آمده بود صحبت‌هایش را با پاسخ به سؤال سوده نجفی، عضو شورای شهر تهران در زمینه مسکن‌سازی‌ اینطور شروع کرد: شهرداری تهران برای ساخت مسکن تعهدی ندارد و وظیفه ما تسهیل‌گری است؛ چراکه هدف‌گذاری ما در حوزه مسکن این است که به سایر دستگاه‌ها، نهادها و به بخش عمومی و خصوصی کمک کنیم به وظایف خود عمل کنند. ساخت مسکن مسئولیت وزارت راه و شهرسازی است و شهرداری به هیچ عنوان قصد ساخت مسکن ندارد و تسهیل‌گری در دستورکار ما قرار گرفته است.

به وظایف‌مان عمل کردیم
 مسکن‌سازی‌ وظیفه دولت است؛ نه شهرداری. وظیفه شهرداری تسریع در ایجاد زمینه تولید مسکن در شهر تهران است که به بهترین نحو وظیفه‌مان را انجام داده‌ایم. یکی از مدال‌های افتخار ما در ۳۹‌ماه و 4روز، تسهیل‌گری در قرارگاه جهادی مسکن است؛ بنابراین اصل سؤال مربوط به ما نیست و ما فقط پروانه صادر می‌کنیم و پیمانکار 2تا 5سال فرصت دارد تا ساخت‌وساز انجام دهد.

اقدام گذشتگان، شهر را فرسوده کرد
رویکرد کلی دولت و مدیریت شهری در دهه90 این بود که تهران گران شود تا مردم از شهر فرار کنند. این نوع نگاه سبب شد تا امروز میانگین قیمت مسکن در تهران به 88میلیون تومان به ازای هر مترمربع برسد. براساس آمارها 51درصد مردم اجاره‌نشین هستند و اجاره‌ها سرسام‌آور است. در‌واقع با کاهش ساخت مسکن در ادوار گذشته، شهر به سمت فرسودگی ‌می‌رود، اما نگاه ما تسهیلگری در کار مردم است.

تفاهم برای مسکن‌سازی‌
در قالب قرارگاه جهادی مسکن، تفاهمنامه‌‌ای بالغ بر576هزار واحد مسکونی امضا شده و ‌اکنون بالغ بر 300هزار واحد از این تعداد عملیاتی شده است. در قراردادهایی که با مجموعه‌های متعددی ازجمله پلیس و دانشگاه‌ها و سایر نهادها امضا کرده‌ایم، 285هزار واحد مسکونی در مرحله عملیات قرار گرفته‌اند؛ به این معنا که تسهیل‌گری کرده‌ایم و در کمیسیون ماده 5مجوز گرفته‌اند و تا مرحله صدور پروانه پیش رفته‌اند.

سقوط حتمی تبدیل به موفقیت شد
۳۱هزار پروانه در سال ۹۱ صادر شده و تا سال ۱۴۰۰ میزان صدور پروانه به 5هزار و ۴۰۰ مورد رسیده و یک فاجعه رخ داده است. برای ۹۳۰هزار قطعه اگر قرار باشد 5هزار پروانه صادر کنیم ۱۴۶سال زمان می‌برد که شهر بازسازی شود و این به‌معنای آن است که تهران روی سر مردم خراب شود. ما این خط را برای نخستین‌بار شکسته‌ایم و بالا رفته‌ایم. یک سقوط حتمی به سمت موفقیت بزرگ و افتخار برای شهرداری رفته و نباید مورد سؤال قرار بگیرد. سال ۹۸ حدود 10هزار، سال 99، 7هزار و سال 1400هم 5هزار و 984پروانه صادر شده و این آمار در3سال گذشته روند افزایشی داشته که نتیجه تسهیلگری است.

مسکن‌سازی‌ در قدرالسهم شهرداری
اصل قرارگاه جهادی مسکن، موضوع مسئولیت اجتماعی است و وظیفه این قرارگاه تسهیلگری در ساخت مسکن است؛ یعنی ما هیچ تعهدی برای ساخت مسکن نداریم؛ البته تعدادی مسکن وجود دارد که در قدرالسهم و زمین شهرداری پیگیری می‌کنیم و روال خود را طی می‌کند. بخش عمده ساخت‌و‌سازهای مسکونی از کمیسیون ماده 5مجوز گرفته‌اند و این برای دوره ششم مدیریت شهری افتخار محسوب می‌شود.

تأمین سرانه‌ها در حوزه مسکن‌سازی‌
مسئولیت ساخت مسکن بر عهده ما نیست و برای کمک به این حوزه ورود کرده‌ایم. تامین سرانه‌ها مورد تأکید ما بوده و هست. در منطقه 21مجوز دادیم و شهرک الگو با تأمین سرانه‌ها در حال ساخت است. همچنین ساخت 4هزار و 500واحد مسکونی برای آتش‌نشانان با رعایت سرانه‌ها افتخار مدیریت شهری است. ما زمین‌های مرتبط با شهرداری را برای مولدسازی وارد موضوع کردیم و 285هزار واحد مسکونی مورد پرسش هم مربوط به بخش دولتی است و ما تسهیلگری انجام دادیم.

مجوز مسکن‌سازی‌ ندادید
کجا به ما یک بند قانونی مجوز دادید که ما مسکن بسازیم؟ باید آنچه از ما طلب می‌کنید براساس آن چیزی باشد که به ما مجوز داده‌اید.۳۰هزار واحد مسکونی زیرنظر سازمان نوسازی برای مولدسازی است. در بند ۲۱ ماده ۵۵ به ایجاد امکانات و ساخت مسکن برای ضعفا اشاره شده است، اما چون این مجوز نبوده، ما زمینه‌ای را فراهم کرده‌ایم تا مسکن استطاعت‌پذیر ساخته شود.

تسویه‌حساب با واحد‌های مسکونی
در بودجه اعلام شده که پرداخت بدهی‌ها سقفی ندارد. ما می‌توانستیم مانند شورای قبل بی‌خیال باشیم و بگوییم پرداخت نمی‌کنیم. تا امروز از طریق واحدهای مسکونی تا 4همت تسویه شده و تا 10همت تعهد سازمان نوسازی به معاونت مالی و اقتصاد شهری وجود دارد. ما از طریق ارائه تسهیلات این اقدام را انجام می‌دهیم.

مهار قیمت مسکن
موضوع ساخت 203هزار واحد مسکونی در دولت سیزدهم مطرح شد تا بررسی کنیم چگونه می‌توانیم راه دولت شهید رئیسی را برویم تا قیمت مسکن در کشور مهار و زمینه تسهیل در ساخت مسکن در تهران و سایر شهرها فراهم شود. محمد مخبر، معاون اول دولت سیزدهم برای تحقق این امر به 5وزیر دستور همکاری داد و کار تسهیل شد. عملیات بخشی از واحدها شروع شده و بخش دیگری هم در تعهد سایر دستگاه‌هاست.

معضل 40ساله حل شد
ما با تعاونی‌های بی‌در و پیکر 10-12سال مردم را بیچاره نکردیم. یکی از کارهای خوب ما در کمیسیون ماده‌5 اقدامات برای ده‌ونک، مرادآباد، اسلام‌آباد، نفرآباد و دیگر بخش‌هاست. در اسلام‌آباد زمینی داریم که با مشارکت بنیاد مستضعفان بارگذاری خواهد شد و فاجعه ۴۰ساله تهران با این اقدام جمع می‌شود. چطور این کار را نمی‌بینید و فرض یک اطلاع نادرست، مواردی را اعلام می‌کنید؟

پاسخ شهردار تهران به سؤال دوم چه بود؟

تأمین ناوگان توسط وزارت کشور
شهردار تهران پاسخ سؤال دوم مطرح شده از سوی سیدجعفر تشکری‌هاشمی را هم اینطور داد: وزارت کشور در راستای تعهدات خود نسبت به شهرها و کلانشهرها، قاعده‌ای را دنبال کرد تا بتواند از منابع خارجی و همچنین منابعی که شهرداری‌ها در اختیار او قرار می‌دهند، ون و اتوبوس خریداری کند و در اختیار آنان قرار دهد. ما هم یکی از شهرداری‌های مشتاق به این اقدام بودیم که سهم اتوبوس‌ها 900 و سهم ون‌ها 630دستگاه بود.

خوش‌حسابی شهرداری
در خرید ناوگان توسط وزارت کشور، 30درصد سهم شهرداری‌ها و 70درصد سهم وزارت کشور بود. ما جزو شهرداری‌های خوش‌حسابی بودیم که 30درصد سهم خود را پرداخت کردیم و در نتیجه 240دستگاه اتوبوس و 252ون به ما تحویل داده شد. وزارت کشور بنا به دلایلی نتوانست به تعهدات خود (پرداخت سهم 70درصدی) عمل کند و با وجود پیگیری‌هایی که کردیم عملا ناوگان تحویل داده نشد و این موضوع برای کل کشور معطل ماند.

مکاتبات مکرر برای تعیین‌تکلیف
معاونت حمل‌ونقل و ترافیک 3مکاتبه در سال 1401و یک مکاتبه در سال 1402انجام داد مبنی بر اینکه یا پول بازگردانده شود یا قدرالسهم شهرداری تهران تعیین‌تکلیف شود. آخرین مکاتبه هم 15مهر امسال انجام شد و باز هم خواستار تعیین‌تکلیف در حوزه تامین ناوگان از سوی وزارت کشور شدیم. روند کار به‌صورت قانونی بوده و ما به تمام موازین قانونی عمل کرده‌ایم.

2روز پیش تعیین تکلیف شده‌‌ایم
نامه‌ای از سوی وزارت کشور به سازمان تاکسیرانی ارسال شده مبنی بر اینکه تأمین منابع مالی میان وزارت کشور و ایران‌خودرو دیزل براساس شرایط خاصی انجام شده است. وزارت کشور اعلام کرده تا زمان تعیین‌تکلیف، ادعای هرگونه مالکیت از سوی شهرداری تهران فاقد اعتبار است؛ چراکه تأکید شده کماکان ون‌ها توسط یارانه دولتی تأمین شوند و شهرداری حق هیچ‌گونه تصمیم‌گیری در این زمینه را ندارد. ما 2روز پیش در این زمینه تعیین‌تکلیف شده‌ایم.

استفاده از فناوری‌های نوین
با شروع فعالیت‌ خود در شهر، رویکرد جدیدی داشتیم مبنی بر اینکه از فناوری‌های نوین برای ارائه خدمات مطلوب‌تر استفاده کنیم. یکی از فناوری‌ها شاتل‌تاکسی بود که سازمان تاکسیرانی این خدمت را مطرح و پیگیری کرد. تاکسیرانی وارد مذاکره با شرکتی که دارای این فناوری بود، شد. پلتفرم پایه این فناوری با شرکت مورد نظر (کاشان تجارت) بود. نخستین اقدام در این حوزه هم در ایام اربعین عملیاتی شد.

خدمت‌رسانی شاتل در ساعات پیک
در ساعات پیک و افزایش مسافر، ده‌ها نفر در صف هستند و جابه‌جایی آنها دشوار است. تاکسی‌ها قابلیت انتقال تمام مسافران را ندارند و افرادی نیز هستند که با سوداگری، مردم را با اذیت و آزار و بی‌احترامی با قیمت‌های بالا به مقصد می‌رسانند. شاتل‌تاکسی‌ها در میدان ونک و دیگر نقاط، ازجمله میدان آزادی مستقر شدند تا به شهروندان خدمات ارائه دهند. درآمد شاتل سرویس مستقیما به سازمان فاوا واریز می‌شود.

50دستگاه ون در شاتل‌تاکسی فعال‌شد
تنها ۵۰دستگاه از ۲۵۲دستگاه ون در شاتل‌تاکسی فعالیت می‌کنند که برخی از آنها هنوز پلاک هم نشده‌اند. قدرالسهم ریالی شهرداری برای پرداخت هزینه ون‌ها با احتساب مالیات بر ارزش افزوده و پلاک‌گذاری ۴۳درصد است و این رقم ناظر بر ۶۳۰دستگاه به قیمت یک‌میلیارد و ۲۰میلیون تومان برای هر دستگاه ون می‌شود 276میلیارد تومان و ما 277میلیارد تومان پرداخت کردیم. وزارت کشور گفته مابه‌التفاوت پرداختی را بازمی‌گرداند.

ون‌ها مفقود نشده‌اند
مفقودشدن ون‌ها در سفر اربعین، صحت ندارد و تمام ون‌ها در اختیار ما قرار گرفته و تعیین‌تکلیف شده‌اند و با شتاب و با سرعت بیشتری در آینده نزدیک خدمات‌رسانی به شهروندان انجام خواهد شد. به‌عبارتی، فعالیت شاتل‌سرویس با شیوه جدید به‌زودی آغاز خواهد شد. 46دستگاه ون پلاک نداشتند و تعدادی از آنها هم در سفر اربعین مورد استفاده قرار گرفتند که نیازمند بازسازی هستند و از 2 روز پیش بازسازی آنها شروع شده است.

تکریم رانندگان و مسافران
بزرگ‌ترین خدمت در شاتل‌تاکسی تکریم مسافران و رانندگان بوده است. شهروندان با رزرو صندلی خود نه در صف می‌ایستند و نه رقم اضافی پرداخت می‌کنند. از سوی دیگر رانندگان هم با مشکلی در این زمینه مواجه نیستند و پول این سرویس نیز مستقیما به سازمان فاوا واریز می‌شود و این سازمان می‌تواند جزئیات آن را ارائه دهد. شاتل‌تاکسی‌ها تنها در برخی مقاطع زمانی و نقاط خاص خدمت‌رسانی می‌کنند و در دیگر ساعات هم در سطح شهر فعال هستند.

توسعه شاتل‌تاکسی با 4محور
برای توسعه شاتل‌تاکسی‌ها در 4خط و محور تلاش می‌کنیم؛ خط اول تقویت سازمان فاوا، خط دوم سازمان نوآوری و فناوری‌های نوین، خط سوم تأمین زیرساخت‌های شهری و خط چهارم هم تعیین یک شرکت برای مدیریت امور است. تلاش‌هایی صورت گرفته که امور در مجرای قانونی دنبال شود و قراردادها را منعقد کرده‌ایم تا موضوع به تأخیر نیفتد. اساسنامه شرکت تجارت دقیقا متناسب با موضوع بود.

تعیین‌تکلیف توسط سازمان شهرداری‌ها
سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها 2روز پیش برای ما درخصوص ون‌ها تعیین‌تکلیف کرده است. تعدادی از ون‌ها در اربعین استفاده شده و تعدادی از آنها حتی دچار سانحه شده بودند که ما آنها را تعمیر و بازسازی نکردیم تا تعیین‌تکلیف صورت بگیرد. با تعیین‌تکلیف 2روز پیش، نمی‌توانیم اقدام کنیم و باید قرارداد جدیدی ببندیم. با توجه به اینکه وزارت کشور نتوانست رقم 70درصد را تأمین کند، ارقامی که ما پرداخت کردیم برای کل ون‌های دریافتی محاسبه شد.

285 هزار
 شهرداری برای ساخت این تعداد واحد مسکونی بخش دولتی تسهیل‌گری کرد
203 هزار
 موضوع ساخت این تعداد واحد مسکونی در دولت سیزدهم مطرح شد
300 هزار
تعداد واحدهای مسکونی که عملیاتی شده است‌
4500
ساخت این تعداد واحد مسکونی برای آتش‌نشانان افتخار مدیریت شهری است
576 هزار
 تعداد تفاهم‌نامه‌‌هایی که در قالب قرارگاه جهادی مسکن امضا شده است