همشهری | شایعه‌سازی‌ علیه اتوبوس‌های برقی تهران

چند روز پس از رونمایی از بسته حمل‌ونقل و ترافیک برقی و پاک شهر تهران و درست ۲۴ساعت بعد از راه‌اندازی نخستین خط تمام‌برقی اتوبوسرانی شهر تهران در مسیر پرتردد میدان جمهوری اسلامی-میدان بهارستان و نوسازی کامل ناوگان یکی از فرسوده‌ترین خطوط اتوبوسرانی پایتخت، شایعه ای عجیب علیه آن مطرح شد.

چند روز پس از رونمایی از بسته حمل‌ونقل و ترافیک برقی و پاک شهر تهران و درست ۲۴ساعت بعد از راه‌اندازی نخستین خط تمام‌برقی اتوبوسرانی شهر تهران در مسیر پرتردد میدان جمهوری اسلامی-میدان بهارستان و نوسازی کامل ناوگان یکی از فرسوده‌ترین خطوط اتوبوسرانی پایتخت، شایعه ای عجیب علیه آن مطرح شد.

به گزارش همشهری آنلاین- مهدی اسماعیل پور، تنها چند روز پس از رونمایی از بسته حمل‌ونقل و ترافیک برقی و پاک شهر تهران با حضور رئیس‌جمهور و درست ۲۴ساعت بعد از راه‌اندازی نخستین خط تمام‌برقی اتوبوسرانی شهر تهران در مسیر پرتردد میدان جمهوری اسلامی-میدان بهارستان و نوسازی کامل ناوگان یکی از فرسوده‌ترین خطوط اتوبوسرانی پایتخت، این شایعه مطرح شد که اتوبوس‌های برقی تهران در اصل دوگانه‌سوزند و زمستان‌ها موتور برقی آنها خاموش می‌شود و موتور گازوئیلی به‌کار می‌افتد؛ ادعایی عجیب که باورش کمی سخت است! یعنی اتوبوس‌های برقی ۹‌ماه سال برقی‌اند و زمستان‌ها گازوئیلی می‌شوند!؟ ماجرا را از مسئولان مربوطه پیگیری کردیم.

اتوبوس‌های برقی تهران موتور دیزلی ندارند
«رونمایی نمایشی از اتوبوس‌های «برقی» که دود می‌کنند! اتوبوس‌های برقی تهران در زمستان دیزلی می‌شوند!» اینها چند نمونه از تیترهایی است که در برخی رسانه‌ها در این زمینه منتشر شد. موضوع را از احمد قیومی، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه پیگیری کردیم. همان‌طورکه قابل پیش‌بینی بود، او ادعای مطرح‌شده مبنی بر دوموتوره بودن اتوبوس‌های برقی تهران (برقی و گازوئیلی) را رد کرد. ماجرا از این قرار است که سوخت سیستم گرمایشی اتوبوس‌های برقی هایگر گازوئیلی است و در زمان برودت هوا مدتی آن را روشن می‌کنند تا فضای داخل اتوبوس گرم شود. این موضوع هم صرفا برای افزایش قدرت پیمایش اتوبوس‌هاست. قیومی دراین‌باره می‌گوید: «این اتوبوس‌ها تمام برقی هستند و فقط با موتور برقی پیمایش دارند و موضوع داشتن موتور دیزلی صحیح نیست.»

نیروی محرکه کاملاً برقی
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه درباره گازوئیل‌سوزبودن این اتوبوس‌ها اینطور توضیح می‌دهد: «سیستم گرمایشی این اتوبوس‌ها در زمان برودت هوا و روزهای بسیار سرد با استفاده از سوخت گازوئیل به گرمایش بیشتر و بهتر اتوبوس کمک می‌کند. نکته اول اینکه تعداد روزهایی که هرسال در شهر تهران برودت هوا داریم بسیار کم است. نکته دوم هم اینکه میزان مصرف گازوئیل در سیستم گرمایشی حدود یک لیتر در ساعت است. این میزان مصرف گازوئیل آن هم صرفا در چند روز خاص که ممکن است در شهر تهران برودت و یخبندان داشته باشیم، در مقایسه با اتوبوس‌هایی که روزانه تا ۱۴۰لیتر گازوئیل می‌سوزانند تقریبا صفر است.» قوای محرکه این اتوبوس‌ها کاملا برقی است و صرفا با برق کار می‌کنند. مخزن ۴۰لیتری گازوئیل آن هم برای کمک به سیستم گرمایشی اتوبوس در روزهای بسیار سرد سال است که هیچ ارتباطی به قوای محرکه ندارد؛ اما مخازن اتوبوس‌های دیزلی دست‌کم ۴۰۰لیتر است! همچنین این اتوبوس‌ها با تعرفه اتوبوس برقی و با تأیید وزارت صمت، گمرک و سازمان ملی استاندارد وارد کشور شده‌اند.

لینک خبر