همشهری | تحقق رؤیای برقی‌سازی در پایتخت | وعده شهرداری عملی شد

بنا به گفته اعضای شورای شهر تهران، تأمین ناوگان حمل‌ونقل عمومی برقی در دوره مدیریت شهری ششم کار بزرگی بود

بنا به گفته اعضای شورای شهر تهران، تأمین ناوگان حمل‌ونقل عمومی برقی در دوره مدیریت شهری ششم کار بزرگی بود

اتوس برقی های جدید در خیابان جمهوری

همشهری- زینب زینال زاده: با تلاش‌های مدیریت شهری دوره ششم، برقی‌سازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی محقق شد. اقدامی که اعضای شورای شهر تهران در سیصد و هفتمین جلسه پارلمان شهری از آن با عنوان کار بزرگ یاد کردند و گفتند که رؤیایی برقی‌سازی در پایتخت محقق شد. پرویز سروری نایب‌رئیس شورای شهر از افزایش تعداد اتوبوس‌ها و تاکسی‌های برقی تا پایان سال خبر داد و گفت که برقی‌سازی ناوگان اقدام ارزشمندی در کاهش آلودگی هوا است.

هدف مدیریت شهری، حمل‌ونقل ترکیبی

  • پرویز سروری، نایب‌رئیس شورای شهر

حمل‌ونقل ترکیبی در تهران هدف ما در مجموعه مدیریت شهری است تا شهروندان بتوانند در کمترین زمان به یکی از مدهای حمل‌ونقل عمومی دست یابند. رونمایی از بسته حمل‌ونقل برقی (۱۸۹ دستگاه اتوبوس و ۲۰۰۰ دستگاه تاکسی) نشان داد که مدیریت شهری برای تحقق وعده‌هایش اهتمام دارد. همچنین بر اساس قراردادهای منعقد شده تعداد اتوبوس‌های برقی تا پایان سال به ۵۰۰ دستگاه و تاکسی‌های برقی هم به ۶۰۰۰ دستگاه می‌رسد. تلاش مدیریت شهری در حوزه حمل‌ونقل این است تا پایان خرداد سال آینده بسته توافقی چینی‌ها (۲۵۰۰ دستگاه اتوبوس و ۲۷۵۰۰ دستگاه تاکسی) تکمیل و عملیاتی شود. در حوزه ناوگان ریلی هم انعقاد قرارداد خطوط ۸ و ۹ انجام شد و با تکمیل خطوط مترو قطعاً خدمت‌رسانی به مسافران مطلوب‌تر می‌شود. بر اساس پیش‌بینی‌ها خط ۸ متر طی مدت ۶ سال و خط مترو ۹ هم طی ۷ سال تکمیل خواهند شد.

توسعه ایستگاه‌های شارژ برقی

  • سید محمد آقامیری، رئیس کمیته عمران شورای شهر

رؤیای برقی‌سازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی و وعده صادق مدیریت شهری در این دوره مدیریت شهری محقق شد. سابقه برقی‌سازی اتوبوس در تهران مربوط به سال ۷۱ است که ۸ کیلومتر مسیر از میدان امام حسین تا تهرانپارس ایجاد شد. بنا به دلایلی امکان توسعه این خط وجود نداشت و نسل جدید اتوبوس‌های برقی وارد تهران شد و اکنون در خیابان جمهوری مشغول خدمت‌رسانی هستند. بسته حمل‌ونقل برقی در راستای کاهش آلاینده‌های زیست‌محیطی به بهره‌برداری رسید و امیدواریم سال آینده با ورود همه خودروهای برقی که قرارداد آنها منعقد شده، تعداد اتوبوس‌های برقی در تهران به ۵ هزار دستگاه برسد. البته در این میان ضرورت دارد مواردی از جمله تاب‌آوری باتری‌های شارژی اتوبوس‌های برقی در ترافیک سنگین تهران، توسعه ایستگاه‌های شارژ، موضوعات خدمات پس از فروش و تسهیلات بانکی برای خرید تاکسی‌های برقی، پیگیری شود.

توسعه برقی‌سازی

  • میثم مظفر، رئیس کمیته بودجه شورای شهر

پایه‌گذاری یک مد جدید حمل‌ونقل عمومی اتفاق خوبی است و شهرداری و شورا با هم موفق شدند بیش از ۱۸۰ دستگاه اتوبوس برقی را فعال کنند و واردات دو رام تراموا و ۱۷۰۰ دستگاه تاکسی برقی کار ارزشمندی محسوب می‌شود. یک روز پس از رونمایی بسته حمل‌ونقل برقی، اتوبوس‌ها در خط میدان جمهوری - میدان بهارستان فعال شدند. قطعاً چنین اقداماتی در آغاز با مشکلاتی مانند به‌روزشدن ایستگاه‌ها، تعیین نحوه واگذاری تاکسی‌ها و.... مواجه می‌شوند؛ اما با اهتمامی که در مدیریت شهری وجود دارد، این موارد پیگیری و حل‌وفصل خواهد شد. به‌هرحال برقی‌سازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی، آغازی برای دهه پیش رو در راستای توسعه برقی‌سازی در پایتخت است.

تحقق رؤیای برقی‌سازی در پایتخت | وعده شهرداری عملی شد

مقاوم‌سازی گودهای پر خطر

روز پنجشنبه (دوم اسفند) مانور بزرگ زلزله با حضور ۱۱۰ دستگاه و ۲۰۰ نوع کارکرد از طریق شبیه‌سازی زمین‌لرزه‌ای به وسعت ۶.۷ در مقیاس ریشتر در بوستان ولایت برگزار شد. علی نصیری، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران در جریان ارائه گزارش این مانور،به اهم کارهای سازمان مدیریت بحران هم اشاره و تأکید کرد که گودهای پر خطر مقاوم‌سازی شده‌اند.

  • افزایش تاب‌آوری شهر:در راستای افزایش تاب‌آوری شهر اقداماتی چون مقاوم‌سازی ۸۵ گود پرخطر، بازدید و بررسی آخرین وضعیت ایمنی ۶ هزار ساختمان بلندمرتبه و آموزش ۵۰۰ هزار نفر از شهروندان از طریق تفاهم با اورژانس و... انجام شده است.
  • تأمین مخازن آب:باید در تهران ۵۱۲ مخزن آب برای بهره‌برداری در حوادث غیرمترقبه مانند زلزله و.... تأمین شود که ۲۰۵ مخزن جانمایی و تأمین شده است.
  • راه‌اندازی سیستم‌ها هشدار سریع زلزله:اکنون ۹ کشور دارای سامانه سیستم هشدار سریع زلزله هستند و اگر موفق به راه‌اندازی این سیستم شویم، قطعاً دهمین کشور خواهیم بود.
  • نصب۵۰شتاب‌نگار:سیستم شتاب‌نگار خریداری و نصب ۵۰ دستگاه به پایان رسیده که ۲۴ دستگاه از شتاب‌نگارها در مناطق سخت و صعب‌العبور نصب شده‌اند.
  • ایجاد کمپ در بوستان‌ها:برنامه‌ریزی برای ایجاد و استقرار کمپ در بوستان‌هایی که بیش از ۸ هزار مترمربع مساحت دارند، انجام شده و برای سایر بوستان‌ها هم چادر پیش‌بینی کرده‌ایم.
  • اتصال بیمارستان‌ها به مترو:در خطوط ۸، ۹، ۱۰ و ۱۱ مطالعات پدافندی انجام شده و اتصال بیمارستان‌های بزرگ و مهم به این خطوط انجام می‌شود.

دستور جلسات شورا چه بود؟

  • دستور جلسه اول

موضوع: بررسی لایحه تعیین نرخ کرایه و بلیت حمل‌ونقل عمومی (مترو) سال ۱۴۰۴

نظر شورا: سید جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورا در تشریح این لایحه گفت که رویکردمان این بوده تا در بخش مترو حداقل افزایش نرخ کرایه را داشته باشیم و افزایش ۲۵ درصدی پیش‌بینی‌شده است.

تصمیم شورا: نمایندگان با لایحه موافقت کردند.

نرخ جدید ناوگان مترو در سال ۱۴۰۴

  • پرداخت هزینه سفر با کارت بلیت مبلغ دار

بهای بلیت درون‌شهری: ۴ هزار ۱۲۵ تومان

بهای بلیت خط ۵ مترو: ۵ هزار و ۹۵۰ تومان

بهای بلیت خط هشتگرد و پرند: ۱۳ هزار و ۳۲۵ تومان

  • تهیه بلیت به‌صورت نقدی

بهای خطوط داخلی: ۷ هزار تومان

بهای خط ۵ مترو: ۸ هزار تومان

بهای خط هشتگرد و پرند: ۱۸ هزار تومان

  • تهیه بلیت به‌صورت الکترونیک

بهای خطوط داخلی: ۵ هزار و ۸۳۴ تومان

بهای خط ۵ مترو: ۷ هزار و ۱۶۳ تومان

بهای خط هشتگرد و پرند: ۱۷ هزار و ۴۱ تومان

  • دستور جلسه دوم

موضوع: بررسی لایحه نرخ بلیت و کرایه حمل‌ونقل عمومی (اتوبوس‌های بی‌آرتی و عادی) سال ۱۴۰۴

نظر شورا: سید جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورا در جریان بررسی لایحه گفت که در اتوبوس‌های بی‌آرتی ۲۵ درصد و اتوبوس‌های عادی ۳۶ درصد افزایش پیش‌بینی‌شده است.

تصمیم شورا: اعضای پارلمان شهری با لایحه موافقت کردند.

  • نرخ جدید ناوگان اتوبوسرانی در سال۱۴۰۴

اتوبوس‌های تندرو: ۲ هزار و ۷۵۰ تومان

اتوبوس‌های عادی: ۳ هزار تومان

  • اتوبوس دربستی

کرایه یک‌ساعتی اتوبوس معمولی: ۴۹۰ هزار تومان

کرایه یک‌ساعتی اتوبوس مبله: ۶۱۳ هزار تومان

کرایه یک‌ساعته اتوبوس تشریفات: ۷۶۶ هزار تومان

لینک خبر