فارس | ناراحتی عضو شورای شهر از اتوبوسهای برقی؛ پای پیمانکار در میان است؟
درحالی یکی از اعضای شورای شهر مدعی است که اتوبوسهای برقی جدید پایتخت دوگانه سوز هستند که کارشناسان چنین موضوعی را رد میکنند. از شایعه تا واقعیت: به تازگی انتقاداتی از سوی یکی از اعضای شورای شهر تهران نسبت به اتوبوسهای برقی جدید مطرح شده است.این عضو شورا، اتوبوسهای برقی را به دلیل استفاده از سوخت دیزل برای سیستم گرمایشی، "دوگانه سوز" خوانده و آنها را مورد انتقاد قرار داده است.انتقاداتی که به سرعت با استقبال رسانههای ضدایرانی روبرو شد. این در حالی است که برخی مدیران شهرداری تصریح کردند، دلیل ناراحتی این عضو شورای شهر به این دلیل بوده در گذشته از شرکتهای خصوصی فعال در خط جمهوری بهارستان منتفع میشدند. اما ماجرای سوخت دیزل چیست؟ بررسیها نشان میدهد که ادعای دوگانه سوز بودن اتوبوسهای برقی تهران صحت ندارد. در این باره به نکات زیر توجه کنید:اتوبوسهای برقی تهران پس از تأیید متخصصین شهرداری، کمیته فنی اتوبوسرانی، بازرسان سازمان ملی استاندارد، وزارت صمت و ناظران گمرک وارد کشور شدهاند و دارای استانداردهای E-Mark اروپا و CCC چین هستند. بنابراین ادعای دیزلی بودن آنها نمیتواند صحیح باشد.این اتوبوسها تنها دارای یک موتور الکتریکی مجهز به باتری هستند و به هیچ وجه دوگانه سوز نیستند.سیستم گرمایش این اتوبوسها به دلیل افزایش بهرهوری موتور الکتریکی، علاوه بر برق از سوخت دیزل نیز استفاده میکند. اما این موضوع تنها مربوط به سیستم گرمایشی است و موتور اتوبوس برقی است.ظرفیت باک سیستم گرمایش اضطراری این اتوبوسها 40 لیتر است که با باک 200 تا 240 لیتری اتوبوسهای دیزلی قابل مقایسه نیست.میزان مصرف گازوئیل برای سیستم گرمایشی در طول سال بسیار ناچیز و حدود 2 درصد مصرف یک اتوبوس دیزلی است.سیستمهای گرمایشی اتوبوسهای برقی در سه ماه سرد سال، با این فرض که در تمام طول روز نیاز به گرمایش باشد، کمتر از ١٠٠٠ لیتر گازوئیل مصرف میکند. حال مقایسه کنید با یک اتوبوس دیزلی که در سال ۵۵.٠٠٠ لیتر گازوئیل میسوزاند! یعنی میزان مصرف یک اتوبوس برقی برای گرمایش حدود ٢ درصد یک اتوبوس گازوئیلی برای پیمایش است. ناوگان حمل و نقل عمومی تهران به سرعت در حال برقی شدن است و اینگونه اظهارات نمیتواند خللی در این روند ایجاد کند.با توجه به این نکات، به نظر میرسد که انتقادات مطرح شده از سوی عضو شورای شهر تهران فاقد وجاهت قانونی و کارشناسی است و بیشتر جنبه سیاسی و شخصی دارد. آن هم درحالی که چهره های سیاسی جناح مخالف از جمله محسن هاشمی، احمد مسجدجامعی و زهرا نژاد بهرام از اعضای مدیرت شهر دوره اصلاحات هم از این اقدام شهرداری تمجید کرده
