روابط‌عمومی می‌تواند دشمن را برای ایجاد تفرقه در جامعه نومید کند

نشست مدیران ارتباطی شهرداری تهران با حضور علیرضا زاکانی شهردار تهران، عبدالمطهر محمدخانی رییس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران، علیرضا نادعلی سخنگوی شورای شهر تهران و جمعی از مدیران روابط عمومی مناطق و سازمان‌های شهرداری تهران در مجموعه بلدیه برگزار شد. 


علیرضا زاکانی شهردار تهران در این نشست با اشاره به اهمیت روابط عمومی‌ها در پیشبرد پروژه‌های شهری، تصریح کرد: اگر دشمن به دنبال ناامید کردن مردم است، وظیفه دستگاه ارتباطی ما، نگهبانی از امید شهروندان در مقابل دشمن است. اگر دشمن به دنبال ایجاد تفرقه است، وظیفه روابط عمومی ایجاد انسجام درونی و بیرونی است.

وی افزود: اولین انتظاری که از مدیران روابط عمومی می‌رود، آگاهی تز نقشه راه تحولی شهرداری تهران است. شما باید نسبت به ابعاد رویکردی و اهداف خُرد و کلان شهرداری در دوره ششم مدیریت شهری اطلاعات کافی داشته باشید. اگر این آگاهی نباشد، نمی‌توان ابعاد مختلف اقدامات را به درستی برای مردم تبیین کرد.


زاکانی در بخش دیگری از سخنان، اظهار داشت: یکی از ویژگی‌های ممتاز این دوره از مدیریت شهری برخورداری از یک فکر منسجم است. مبتنی بر این تفکر، ۴ محور تحولی را در پیش گرفتیم. تحول سخت و کالبدی نخستین محور آن است که چشم‌انداز تحقق آن ۱۴۱۰ می‌باشد. از جمله مهم‌ترین اقدامات در این حوزه، تلاش برای ارتقای زیرساخت‌های حوزه حمل‌ونقل است. اولین راهبرد ما در این رابطه رفع آلودگی هوا و کاهش ترافیک است.


شهردار تهران ادامه داد: برای تحقق این گزاره ۱۱ خُرده هدف و اقدام طراحی شده‌ است. اقداماتی مانند کاهش و حذف مواد آلاینده و کانون‌های تولید آلایندگی، افزایش مطلوبیت حمل‌ونقل عمومی با توسعه زیرساخت‌ها، برقی‌سازی شهر با اولویت حمل‌ونقل عمومی و مواردی از این دست. 


وی با پرداختن به برنامه تحول چهارگانه به نقش مدیریت شهری در قانون اساسی پرداخت و ادامه داد: اساس ما در مدیریت شهری و پیشبرد تحول درون‌زا،  اجرایی شدن اصل ۱۰۰ قانون اساسی است تا در نتیجه آن شهرداری تهران از یک نهاد خدماتی تبدیل به نهاد خدمت‌گزار اجتماعی شود.


علیرضا زاکانی سپس با اشاره به نقش مهم روابط عمومی‌ها گفت: ما بزرگترین سرمایه را در ناکام گذاشتن دشمن در اجرایی شدن برنامه‌هایش -با هدف ناامید کردن مردم- در اختیار داریم که در صورت موفقیت و ایجاد امید عمومی گام بزرگی در این مسیر برداشته‌ایم.

شهردار پایتخت ادامه داد: روابط‌عمومی  در کنار نقشی که در جامعه می‌تواند ایفا کند،  می‌تواند آنان را تبدیل به مشاور امین دستگاه‌های مختلف در مجموعه شهرداری تهران شوند.

وی در پایان تأکید کرد: روابط عمومی‌ها با شناخت کافی از مسیری که طی می‌شود و انتقال آن به جامعه می‌توانند باعث ایجاد انسجام و پیوستگی در درون مجموعه و پس از آن در جامعه شوند. در نتیجه این امر شاهد پای کار آمدن مردم در پروژه‌های مختلف شهرداری تهران خواهیم بود.